Dag 19, Lake Louise en Yoho National Park

25 augustus 2015 - Lake Louise, Canada

Lake Louise en Yoho National Park Helaas ook vandaag een dag vol smog, zoals gezegd vanwege de bosbranden. Het hele zuidelijke deel van Banff National Park heeft er last van, wij dus ook. Je ruikt het zelfs die brand.ucht. Jammer van het mooie uitzicht op de bergen wat je hier anders ongetwijfeld hebt. Maar niet mokken natuurlijk we zijn gewoon onderweg gegaan. Yoho National Park ligt hier vlakbij, ongeveer 25 kilometer vanaf Lake Louise. Dus hop in de auto en onderweg. Het was weer 3 graden en dus schakelt de Jeep automatisch stuurwiel- en stoelverwarming aan. Van de bestuurder in ieder geval, dus John had wederom de ultieme warme billen ervaring. Hadden we al eerder gehad en omdat ik toen zo moest lachen had hij die van mijn stoel aangezet toen ik de benzine ging afrekenen. Menigeen zal het prettig vinden, maar voor ons hoeft het niet zo. Snel dus weer uitgezet. Yoho National Park is relatief klein, je kunt er in een uurtje rustig doorheen rijden. De Highway 1 east loopt er dwars doorheen. Of West natuurlijk, afhankelijk van waar je vandaan komt. Er zijn drie grote watervallen, waarvan wij er twee bezocht hebben. We kunnen dus nu ook indiaans want de benamingen in en van dit park zijn afkomstig van de Cree Indianen. Yoho betekent mooi. De eerste waterval die we bezocht hebben was de Takakkaw Fall. Dat staat voor magnifiek. Nou dat is ie ook wel. Het water valt 254 meter naar beneden en de wandeling er naartoe was dit keer vrij eenvoudig. Voor de liefhebber kun je langs de waterval wel omhoog klimmen. De weg van ongeveer 4 kilometer die vanaf de highway naar de waterval gaat is behoorlijk steil. Lang leve de V8 motor in de Jeep. Erg prettig met die haarspeldbochten waar ze in Oostenrijk jaloers op zijn. De tweede waterval is Wapta Falls. We waren de afslag al voorbij gereden en bij de grens van het Yoho Park dus maar omgedraaid. Bleek dus dat de afslag maar vanaf 1 richting werd aangegeven, uiteindelijk dus wel gevonden. Weer een leuk offroad weggetje naar de parkeerplaats. En van daaruit 2,5 kilometer door het bos naar de waterval. Het was inmiddels al een lekkere 18 graden geworden, jammer dat de zon amper door die smog laag kan komen. Om te wandelen was het prima. Deze waterval is een hele brede en niet zo hoog. Weer prachtig om te zien. John is nog een steil stuk naar beneden gegaan, ik vond het uitzicht boven op de waterval al meer dan prima. Voel me wat minder klimgeit dan hij. De dierensoorten score van vandaag: een veldmuis en een eekhoorn. Ik denk dat de rooklucht echt geen goed doet voor het wild spotten. Ach we hebben het erg naar ons zin. De middag nog even een stukje Lake Louise meegepakt. Koffers alvast een beetje in orde gemaakt, want morgen nog een dag in Banff en dan donderdag naar Calgary. Dan zit het er helaas weer op. Hopelijk morgen in Banff nog een beetje opklarende lucht en anders zoeken we naar alternatieven.

1. Martine:
    26 augustus 2015
    Ja jammer van die smog maar gelukkig hebben jullie evengoed nog mooie dingen gezien