Dag 5 Bear & Whale watching Jamie's Whalewatch

12 augustus 2015 - Tofino, Canada

IMG_0193IMG_0072IMG_9923Eindelijk een dag dat we vroeg op moeten staan, we zijn immers nog niet helemaal aan de 9 uur tijdsverschil gewend. Maar goed dat we dan de wekker zetten, schrikken we toch wakker van de wekker om 04.45 uur. Vertrek vandaag staat gepland om 05.30 uur, staan we bij de auto, jawel hoor John heeft de cameratas vergeten met de tickets, papieren e.d. Maar goed, adres invullen in de navigatie en hopla op weg naar Tofino. Aarde donker was het nog en als je dan thuis gewend bent met Led verlichting te rijden dan vallen de gewone auto lampen wel weer tegen, eerst even uitstappen of de verlichting wel werkte. Daarna zoeken in de auto naar de ruitenwisser voor voor- en achterzijde. Jawel deze vonden we, tenminste dat dachten we. John zette het schuifdak open en daar kwamen we pas achter in Tofino. Eindelijk konden we op weg. Stukje van 40 kilometer en we waren keurig op tijd. Vanwege het tij dat vanuit zee binnenkomt vertrekken ze vroeg voor de Bear Watch. De beren scharrelen dan namelijk heel regelmatig langs de strandjes in de Innlet van Tofino op Meares Island. Het was helaas wel heel erg mistig, dus we zagen nog niet echt veel. Heeft ook wel iets mysterieus tegelijk, zoiets als "wanneer doemt er een beer op vanuit de mist" Gelukkig hoefden we niet eens zo lang te wachten, voordat de eerste zich liet zien. De foto camera van John stond niet stil, maar je ziet op de foto's een beetje blurry beer. Camera naar beneden en gewoon genieten van die rondscharrelende beer. Geweldig om ze zo te zien in de vrije natuur. Grote keien omflippend met zijn poten, alsof het kiezeltjes waren. Op Vancouver Island leven zo'n 7 tot 9 duizend Black bears en hun enige natuurlijke vijanden op het eiland zijn poema's en wolven. Je ziet dat ze constant op hun hoede zijn, maar van de boot en eventuele stemmen van mensen vanaf de boot trekken ze zich echt totaal niets aan. Na de eerste zagen we er nog twee en de mist trok langzaam een beetje op. Precies op tijd om de laatste 2 beren tijdens onze trip te kunnen zien. Een moeder en jong (a cub klinkt zoveel liever) Dartelend achter zijn/haar moeder aan en zo'n 9 maanden oud. Zoveel geleerd van de Marine Biologist Claire, 1 van de 2 gidsen. Wat een enthousiaste vrouw vol kennis en niets was teveel om te beantwoorden aan vragen. De moeder vond de krabbetjes e.d. interessant, terwijl het jong meer interesse had in de bessen. Daarbij ging het op de achterpootjes staan om erbij te komen. Zo cute om te zien. Als je dan hoort dat ze maar 50% overlevingskans hebben voel je je nog meer bijzonder om ze gezien te hebben. Op de terugweg naar de haven zijn we nog langs seals gevaren. En toen was het helaas alweer tijd om af te stappen. Wat een bijzondere ervaring.

Tijd voor ontbijt, want dat hadden we vanmorgen nog niet gehad. Snel een cracker en een jus 'tje vanmorgen bij vertrek. Het ontbijt bij Jamie's Restaurant was super en een kleine vijf minuutjes rijden van Tofino. Zeg maar rustig ontbijt en lunch ineen. Met volle buik dus weer terug naar Tofino en daar door het vooral surfing gerichte dorpje gewandeld. Op zoek naar het bakkertje waar ze Famous Cinamon rolls zouden verkopen. Helemaal aan het eind van het dorpje werd ons zoeken beloond, daar was de bakery en ze hadden de "Cinnies" Nou weet ik niet wie deze broodjes eerder bedacht hebben en ik verdenk ze van samenwerking, maar deze broodjes zijn precies Zeeuwse bolussen. John kon de verleiding niet weerstaan, dacht vast dat hij honger zou krijgen na de Whale Watch van 12 uur. Yes, het was bijna tijd om een life suite voor de Zodiac trip aan te trekken. Kom maar op met al dat moois op zee. We gingen van Bald Eagle (zee arend) in een boom zittend naar zee. Wel langs Vargas Island, maar toch aardig golfjes. John vond het natuurlijk niks voorstellen, maar hij is ook meer gewend dan ik. Camera weer in de aanslag, want de eerste Grijze Walvis deed zich al aan. Een kleintje, deze zomer door zijn moeder achtergelaten in de baai. Ze hebben geen idee waarom, want hij is nog geen jaar. Super om dat geluid te horen van dat spuitgat en hem/haar vervolgens een paar keer golvend door het water te zien glijden, hopend dat je nog een mooie staart boven water ziet. Alleen dan weet je zeker dat je met een Whale te maken hebt, aldus onze gids. (nou voor ons stond dat al wel vast)  De gids vertelde ons dat Orca's de enige natuurlijke vijand van de grijze walvissen en bultruggen zijn in dit gebied, haaien komen hier vrijwel niet voor. Als de orca het op ze voorzien heeft als snack dan verdrinken ze een kalf en eten alleen de tong. De rest laten ze ongemoeid. Zo villen ze ook de zeehonden eerst, voordat ze ze eten. Wat een kieskeurige dieren dus eigenlijk. Onderweg naar een volgende walvis ook nog wat zeehonden gezien.Er was verderop een grotere, volwassen grijze walvis en die liet zich ook mooi fotograferen. Verrassend hoe snel die gidsen een patroon van zwemmen doorhebben. Maar ja, ze doen natuurlijk niet anders. Wat een indrukwekkend dier zo om je heen zwemmend, vissend met zijn/hakar baleinen. Geweldig!!! Dat is echt genieten. En dan ga je op een gegeven moment toch weer op de terugweg en zie je nog Zeeleeuwen, luierend op rotsen. Die kun je niet missen, want je ruikt ze al op enige afstand. Overigens wist ik niet dat de walvissen ook een nogal stinkende adem (bad breath) hebben. Jemig dat was niet best zeg. Ik was blij dat we een beetje voor de wind bleven ten opzichte van dat prachtige dier. De bonus op de terugweg was de zeeotter. Dacht eigenlijk dat ze iets kleiner waren, maar we waren ook wel heel dichtbij. Deze was het duidelijk gewend want onverstoorbaar dobberde ze, gewikkeld in kelp gewoon verder. Golfjes pikkend terug naar de haven, de zeearend vloog een stukje met ons mee. Geweldig. We hebben super genoten. Wat een belevenis. Het blog schrijven lukte gisteren goed, maar foto's toevoegen wil niet echt lukken in dit hotel. Jammer, want nu moeten jullie erop wachten tot we een betere verbinding hebben voor het uploaden van foto's. Morgen weer een dag in deze super geweldige vakantie.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Martine:
    12 augustus 2015
    Wat hebben jullie weer een onwijs gave dag gehad . Zoveel moois om te zien in de vrije natuur