dag 13 Ashcroft naar Clearwater

19 augustus 2015 - Clearwater, Canada

Dag 13, Op weg naar Clearwater
We verlaten Ashcroft na een lekker ontbijt. Vanmorgen vroeg hoorden we de 150 paarden voor de tweede keer voorbij komen die de avond en nacht buiten op 1 van de vele weilanden van de ranch staan. 'S Morgens worden ze naar de paddock gedreven voor weer een dag ritten voor alle bezoekers van de ranch. Oh en we zouden het bijna vergeten, gisteren lesje lasso gooien gehad. Best stug touw en er is dus echt een trucje. Vooral de Amerikaan die op de ranch werkt was er top in. Hij wist een aantal keer de weg rennende jongetjes via hun voeten te vangen. Die heeft het vaker gedaan.Ashcroft is nu een klein historisch plaatsje, vroeger ontstaan door de goldrush in dit gebied. Twee broers vonden geen goud, maar begonnen een hardware store voor verkoop van alles wat je nodig hebt voor het gold diggen. Het is veel groter en bloeiender geweest dan het kleine plaatsje van nu. Het is evengoed leuk om door een stadje te rijden met maar drie hoofdstraten en een aantal zijstraatjes. 1 supermarkt, 1 liquor store en dat is het belangrijkste om te voorzien in je levensonderhoud. Tenminste voor vakantiegangers als wij dan in ieder geval. De goudkoorts was voorheen hier het belangrijkste, maar inmiddels is dat nu koper geworden. We zagen net een trein voor het transport van koper voorbij komen. We zijn gestopt met wagons tellen, zeker een kilometer lang en we telden in ieder geval 4 locomotieven vooraan, halverwege en aan het eind. Oude ranches hier behouden de rechten vanuit vroeger tijden, zo ook die waar wij verbleven. Die bestaat al sinds 1860, zou je niet zeggen zo mooi is het onderhouden. Ze hebben hun eigen watervoorziening vanuit twee meren, dat verklaarde waarom er zo rijkelijk gesproeid werd, terwijl we tot nu toe overal gewezen worden op zuinig omgaan met water vanwege de droogte. Als bevers een dam zouden bouwen in het meer, waardoor de watervoorziening gestopt zou worden dan mogen ze die dam opblazen. Het is nog niet nodig geweest grijnsde de Wrangler. In de hotels mag je overigens gewoon douchen hoor, dus we zijn nog elke dag fris en fruitig. Het gebied waar we nu zijn is echt gortdroog. Als je Western films kent waar je van die droge bosjes voorbij ziet rollen dan weet ik nu dat het niet verzonnen is. Dat moeten die wilde tijmstruikjes zijn die loslaten en gaan rollen. Er zijn hier regelmatig kleine bosbranden, zo ook dit jaar. Onze Wrangler vertelde gisteren dat ze een paar weken terug nog 17 kleine bosbranden hadden en voordat de brandweer erbij was waren de meeste al uitgebrand. Beter diverse kleine brandjes dan 1 grote, zo zei hij.
Langs een nagemaakt Amerikaans ogend stadje gereden en gestopt om foto's te maken. Trading post, saloon enz. No trespassing borden en de naam van de saloon had ons iets moeten laten vermoeden. Rattlesnake Saloon. Paar fotootjes gemaakt en er kwam een Canadees aanrijden die bij deze soort van attractie hoorde denk ik. We werden gewaarschuwd, dit is Ratlle snake Area, hij had er gisteren nog zeker negen op of langs de weg gezien. Okee , ik zat al in de auto. John had nog geen haast, goh je zou er maar eentje zien, zei hij. Ja mop leuk, maar dan wel vanuit de auto graag. Verderop nog een stop langs de weg met een prachtig uitzicht en ook weer een waarschuwing voor ratelslangen. Okee die man van net had dus echt niet overdreven.
Langs Barrière veel verbrande bomen? Internet checken.
Je ziet ook hier weer veel native plaatsnamen, onuitspreekbaar indiaans voor ons.
Na het inchecken bij Helmcken Falls Lodge de spullen voor de komende twee dagen uit de auto mee de kamer in. We hebben een huisdier op de veranda. Een itsy bitsy spider. Wel wat voor jou, Melanie. We kregen een leuke kaart mee van de omgeving en tips van de top vier mooiste bezienswaardigheden hier. Er zijn water bronnen, stroompjes, meren en de naam Falls doet zijn eer aan, er moeten hier voldoende watervallen te bewonderen zijn. Moet je wel een stukje voor rijden via een gravel weg. Onderweg genoeg Kamikaze eekhoorns tegen gekomen. Al rijdt je gemiddeld 30 per uur hier, ze springen op het laatste moment voor je auto en steken over. Respect voor de natuur, waar we de komende twee dagen, met vandaag meegerekend verblijven, dus je wilt zelfs een squirrel ontwijken natuurlijk.
Net even zitten snavelen, Monique dan ik had gewoon een lekker stuk cake met ijs hmmmmmm, home made said the waitress. Mo had een lekker soepje, mushroom, maar leek verdacht veel op een goed gevulde tomatensoep. Ze was stil, dus het was vast erg lekker.