Dag 3 Ferry naar Victoria (Vancouver Island)

10 augustus 2015 - Victoria, Canada

BCferryzodiackaartwij in penenpakVandaag na een vroeg ontbijt op weg naar de Ferry vanuit Tsawassen naar Swartz Bay op Victoria Island. Om 9 uur naar zee vertrokken en na drie kwartier open zee gingen we tussen de vele eilandjes door langs prachtige baaien op weg naar Victoria. Schitterende tocht en de anderhalf uur Ferry was dus heel snel om. Eigenlijk pas de eerste echte kilometers gemaakt met de auto, waarvan dus een heel stuk aan boord van de Ferry. Victoria is de grootste stad op Vancouver Island en de hoofdstad van British Columbia. Wat een gemoedelijk stadje, vrijwel geen hoogbouw en veel historische gebouwen. De straten zijn versierd met hanging baskets vol bloemen en de haven is een feestje om langs te lopen. Veel restaurantjes, live muziek, kunstenaars en ga zo maar door. Wij hadden vanmiddag onze eerste Whale Whatching met een Zodiac. Op zoek naar de Orca's en onze gids hield het spannend tot het laatste moment. We voeren immers langs de Highway voor Orca's zoals hij vertelde. We hebben ze gespot en dat was geweldig! De L pod met het grootste mannetje van de drie orca typen die ze hier regelmatig spotten. En ook Granny maakt deel uit van deze orca familie, ze is rond de 104 jaar oud. Zij is 1 van de orca's die al jaren terug is herkend op oude foto's en ze wordt nog steeds gespot. Wat een prachtige dieren en er wordt zeer respectvol met ze omgegaan. We zagen ook hoe een visser door een politieboot werd bekeurd vanwege het vissen op zalm en varen in de route waar de orca's op dat moment zwommen. Schijnen geen misselijke boetes te zijn. We hebben de orca's gespot bij San Juan Island in False Bay. Hoewel er een hele familie van rond de 40 stuks zwom zie je er maar af en toe 1 of 2 tegelijk boven. De pod zwom verdeeld over een gebied van zo'n 10 kilometer, jagend op zalm. Je speurt dus constant de horizon af om ze te spotten. John heeft zijn best gedaan om ze goed op de foto te krijgen, wat op zich best lastig is in zo'n schommelende Zodiac. We hadden ontzettend geluk met het weer, strakke zee en volop zon, toch was dat pennenbak (heet eigenlijk survival suite) best lekker warm. Wij hadden namelijk een gids die wel van snelheid en even gek doen hield, dus we scheerden over het water en een rondje of scherpe bocht moest natuurlijk ook op open zee. Wat een prachtige ervaring, om niet meer te vergeten. Je ziet er zeker niet op je best uit in zo'n life suite, maar who cares. Veel geleerd vandaag over orca's, zoals hoe je kunt zien dat je te maken hebt met een jonge mannetjes orca. Zijn vin noemen ze hier een wafel, die heen en weer zwabbert als hij door het water scheert en onder water duikt. Een volwassen orca mannetje ontwikkeld zijn spieren en door de waterdruk links en rechts van de rugvin is hij steeds beter in staat om de vin kaarsrecht omhoog te houden. Dat heeft de "Mega" vanmiddag laten zien. Vanavond lekker op tijd slapen en dan gaan we morgen kilometers maken richting Ucluelet (spreek uit als joecluuwlet of zoals ze hier in Victoria zeggen Yukie.  Morgenochtend nog even tijd voor wat inkopen voor onderweg en misschien nog even langs wat sightseeing plekjes in Victoria. Nog even een fotootje meepikken.

IMG_9511IMG_9512IMG_9523IMG_9540IMG_9539IMG_9118

1. Martine:
    10 augustus 2015
    Geweldig he om zoiets te mogen zien in de vrije natuur iets wat je altijd bijblijft. Dit is echt genieten